RECURSOS PARA MESTRAS E MESTRES QUE TRABALLAN CON ALUMNADO CON NECESIDADES ESPECÍFICAS DE APOIO EDUCATIVO
AS COUSAS SON IMPOSIBLES MENTRAS O PARECEN. Concepción Arenal Non imos falar de adaptación e integración. Eles como persoas que son, xa están adaptados e integrados na sociedade. É a sciedade a que ten que abri os ollos e velos. Leonor Martínez Monera
lunes, 6 de octubre de 2008
CEIP Baamonde: un colexio que aprende a convivir
Ninguén dubida da importancia de abordar hoxe en día a convivencia dende os centros escolares. Conscientes disto, ó longo do curso pasado estivemos traballando na elaboración dun Plan de Convivencia. Este Plan constituiu unha oportunidade para repensar e reflexionar sobre as relacións entre todas as persoas que integran o centro e una ocasión única para avanzar no logro dun clima de convivencia pacífico.
Seguir Lendo...
Produto desta reflexión e da observación da dinámica de convivencia detectáronse unha serie de necesidades ás que había que dar resposta.
En primeiro lugar, quedou patente que os problemas no patio, aínda que non sendo graves, eran constantes, o que obrigaba ao profesorado, especialmente ao director, a adicar gran parte do tempo a resolver pequenos conflitos entre o alumnado. Esto levounos a optar por medidas que fomentasen a autonomía do alumnado na xestión dos seus propios conflitos, xa que estes son, por un lado inevitables nas relacións entre as persoas, e por outro, poden constituír unha oportunidade para a aprendizaxe a través da resolución pacífica. O resultado foi a aparición do FALADOIRO, un espazo para favorecer o diálogo e chegar a acordos entre as partes implicadas nun conflito, sen a intervención de terceiras persoas e evitando a dependencia dos adultos na resolución dos problemas interpersonais cos iguais.
O “Faladoiro” conta con dúas cadeiras e unha mesa. Enriba das cadeiras hai una boca e una orella, que indican cal é a cadeira na que se pode falar e cal é a cadeira na que hai que escoitar, de forma que, primeiro un fala mentras o outro escoita e logo teñen que cambiar os papeis cambiando de cadeira. Desta forma, traballamos no desenvolvemento das habilidades de escoita activa e de negociación. Unha vez que expresan os seus sentimentos e opinións sobre os feitos, deben chegar a un acordo para resolver pacíficamente o conflito e reflectilo nunha folla, de xeito que estamos potenciando a reflexión e intentando previr a reaparición da conducta.
Outra medida que se puxo en marcha este ano, foi a recopilación de materiais (fichas de actividades adapatadas a cada idade) para favorecer a reflexión do alumnado que manifesta una conduta contraria ás normas de convivencia do centro. Chegamos a conclusión de que as sancións ante estes comportamentos non son suficientes, senón que é necesario introducir outras medidas de carácter máis educativo e construtivo; medidas que fomenten a reflexión sobre os problemas cotiás que aparecen inevitablemente no colexio, para que constitúan una oportunidade para aprender a regular o seu comportamento, a relacionarse mellor cos demais, a poñerse no lugar das outras persoas, … Desta forma, o alumnado que comete unha falta recibe a súa sanción, pero tamén realiza unha actividade de reflexión que lle proporciona una oportunidade para aprender.
A prioridade que para o centro adquiriu a creación dun clima de convivencia positivo, levounos a incluir as capacidades afectivo-sociais nos boletíns de avaliación dos nosos alumnos e alumnas, dada a importancia de proporcionarles una formación integral, na que non só importan os contidos, senón que formamos persoas, nenos e nenas que van ter na súa man a construcción dunha sociedade onde a convivencia pacífica sexa unha realidade posible.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
A MIÑA INTENCIÓN: Buscando vieiros cara a comunicación
Este blog está dirixido especialmente á aqueles profesionais que están traballando con alumnado que precisa dun sistema alternativo de comunicación á lingua oral para interactuar co seu medio social.
Pero tamén pretende acercar a realidade destes nenos ó resto do profesorado, ás familias e a unha sociedade á que é preciso concienciar das necesidades de nenos non orais pero que tamén se comunican aínda que non sexa a través dos códigos ós que estamos acostumados, como son a linguaxe oral e a escrita.
Ás veces, os nosos alumnos/as non cumpren os prerrequisitos para acceder ós SAC (Sistemas ALternativos de Comunicación) ou non é posible que sigan a metodoloxía que se recomenda para a súa ensinanza-aprendizaxe. Eso non significa que non sexan capaces de comunicarse. Si o fan, tan só hai que estar dispostos a buscar a vía para chegar á comunicación.
A FLEXIBILIDADE debe guiar a nosa intervención e a crenza en que non só son estes nenos e nenas os que deben aprender un SAC senón que TAMÉN NÓS TEMOS QUE APRENDER A ESCOITAR AS SÚAS MENSAXES, emitidas en ocasións dende o silencio.
Pero tamén pretende acercar a realidade destes nenos ó resto do profesorado, ás familias e a unha sociedade á que é preciso concienciar das necesidades de nenos non orais pero que tamén se comunican aínda que non sexa a través dos códigos ós que estamos acostumados, como son a linguaxe oral e a escrita.
Ás veces, os nosos alumnos/as non cumpren os prerrequisitos para acceder ós SAC (Sistemas ALternativos de Comunicación) ou non é posible que sigan a metodoloxía que se recomenda para a súa ensinanza-aprendizaxe. Eso non significa que non sexan capaces de comunicarse. Si o fan, tan só hai que estar dispostos a buscar a vía para chegar á comunicación.
A FLEXIBILIDADE debe guiar a nosa intervención e a crenza en que non só son estes nenos e nenas os que deben aprender un SAC senón que TAMÉN NÓS TEMOS QUE APRENDER A ESCOITAR AS SÚAS MENSAXES, emitidas en ocasións dende o silencio.
QUÉ É UN SAAC (Sistema Alternativo ou Aumentativo de Comunicación)
A Comunicación Aumentativa e Alternativa enténdese nun sentido amplo como un conxunto de todas as opcións, sistemas ou estratexias que se poden empregar para facilitar a comunicación de toda persoa que ten dificultades graves para a execución da fala seguindo a TORRES (2001) no seu libro "Sistemas Alternativos de Comunicación. Manual de comunicación aumentativa y alternativa: sistemas y estrategias".
A ESENCIA DUN SISTEMA ALTERNATIVO DE COMUNICACIÓN
Ó longo dos anos e a través de múltiples investigacións e traballos imos deseñando sistemas para comunicarnos con aquelas persoas que non poden facelo a través da lingua oral. Á par que creamos estes sistemas, tamén deseñamos a metodoloxía que parece máis aconsellable para o seu ensino-aprendizaxe.
Pero nalgúns casos, as persoas non cumpren os criterios necesarios para chegar a aprender estes sistemas.
Pero nalgúns casos, as persoas non cumpren os criterios necesarios para chegar a aprender estes sistemas.
Programa do Plan de apoio no que me baseo para ensinar un SAAC
COMO ESTOU ENSINANDO UN SISTEMA ALTERNATIVO DE COMUNICACIÓN
Con esta pequena explicación non pretendo ensinar a ninguén cómo é o método para ensinar símbolos pictográficos, senón contar a miña experiencia cando iniciei este traballo cun neno non oral que non estaba acostumado a utilizar pictogramas e cunha capacidade de atención e concentración moi baixa.
Partín do seu interese pola música para atraer a súa atención e incentivar a súa motivación; de modo que para cada "picto" elaborei unha presentación de powerpoint na que se combinan música e imaxes. Estas imaxes que vai visualizando na presentación correspóndense con representacións reais dos obxectos que queren simbolizar os pictos, de modo que lle proporcionamos ó neno un montón de imaxes do mundo real (e nalgúns casos debuxos) para que comprenda o significado de cada símbolo. A intención é proporcionarlle as experiencias máis reais e significativas posible.
Desta forma para ver a presentación multimedia (ELEMENTO MOTIVADOR) o neno ten que coller o picto correspondente.
Partín do seu interese pola música para atraer a súa atención e incentivar a súa motivación; de modo que para cada "picto" elaborei unha presentación de powerpoint na que se combinan música e imaxes. Estas imaxes que vai visualizando na presentación correspóndense con representacións reais dos obxectos que queren simbolizar os pictos, de modo que lle proporcionamos ó neno un montón de imaxes do mundo real (e nalgúns casos debuxos) para que comprenda o significado de cada símbolo. A intención é proporcionarlle as experiencias máis reais e significativas posible.
Desta forma para ver a presentación multimedia (ELEMENTO MOTIVADOR) o neno ten que coller o picto correspondente.
ENLACES PARA A ELABORACIÓN DE PICTOGRAMAS E TABOLEIROS DE COMUNICACIÓN
- FALA SIGNADA
- BANCO DE IMAXES FOTOGRÁFICAS
- PICTOS SCLERA (en Inglés)
- Pictogramas variados agrupados en categorías (en italiano)
- Páxina web co material didáctivo de apoio á comunicación baseado no SPC
- Programa para a ensinanza dun SAAC do Colexio Joan Miró da Comunidade de Madrid que recibiu o premio de innovación
- BOARDMAKER: base de datos gráfica na que se pode dispoñer de plantillas para crear listados, xogos, follas de traballo, etc. con pictos
- Páxina con debuxos, gráficos, etc. animados
- Blog no que descargar GIFS animados
- Diccionario de imaxes do portal educativo de ARAGON (válido tamén para o alumnado de integración tardía)
- Tarxetas con picotogramas MOI UTILES PARA SECUENCIAS incluso para secuenciar como debuxar un obxecto, animal, etc.
- Diccionario visual LEO LO QUE VEO
- Página de información para persoas que se comunican a través de símbolos
- Contos con pictogramas
- Pictogramas do portal "Disfasia en zaragoza"
- PAXINA DE AUMENTATIVA.NET
- Albumes con fotografías, imaxes,... de picasaweb
- Banco de imaxes para pictogramas da asociación TADEGA
- Materiais para elaborar pictogramas do portal educativo de Aragón
BANCOS DE SONS E DE IMAXES para elaborar presentacións dos referentes dos pictogramas nun SAC
SINTETIZADORES DE VOZ: convertir textos, contos, etc. en mensaxes de voz.
BIBLIOGRAFÍA PARA TRABALLAR CUN SAAC
- Páxina da asociación española para o desenvolvemento dos SAAC
- HODGDON, Linda (2005): Estrategias visuales para mejorar la comunicación. Ayudas prácticas para la escuela y el hogar. QuirkRoberts. EEUU. ISBN: 0-9616786-4-X
- LÓPEZ DE MURILLAS, E.M. (Coord.) (2006): Lectoescritura para todos. Ministerio de Educación y Ciencia. servicio de publicaciones del MEC (www.mec.es) ISBN: 970-84-369-4456-3
- DÍAZ CARCELÉN, L. (2003): Las voces del silencio. Una comunicación sin límites. Consejería de Educación y Cultura. ISBN: 84-7564-262-2
- TORRES, S. (2001): Sistemas alternativos de comunicación. Manual de comunicación. ISBN: 8497000315
RECURSOS AUDICIÓN E LINGUAXE
- CONTOS COS SINFÓNS
- Actividades LIM cos sinfóns TR, BR e PR
- Actividades para traballar os grupos tr-cr-pr-br-dr de ANAYA
- ABECEDARIO: traballar a conciencia fonolóxica co abecedario
- Paquete de actividades con sons e imaxes para traballar a separación silábica das palabras
- Actividades JClic cos grupos consonánticos
- ANICLIC - Xogos coas sílabas e os animais
- Sílabas TRABADAS
- Actividades coas sílabas TRABADAS
- Sílabas INVERSAS
- Actividades con SÍLABAS INVERSAS
- Actividades JClic co grupo CL
RECURSOS PARA TRABALLAR CO ALUMNADO DE INCORPORACIÓN TARDÍA
OUTROS RECURSOS PARA EDUCACIÓN PRIMARIA
- Coñecer e traballar as ESTACIÓNS DO ANO
- Aplicación flash para traballar a memoria (recordar cifras)
- XOGOS CLIC PARA O PROFESORADO DE APOIO
- RECURSOS PARA A ACOLLIDA E A ATENCIÓN DO ALUMNADO DE INTEGRACIÓN TARDÍA
- MATERIAIS PARA A TERAPIA MIOFUNCIONAL (LOGOPEDIA)
- CONCIENCIA SILÁBICA
- MATERIAIS E SUXERENCIAS PARA TRABALLAR CON ALUMNADO CON TDAH
RECURSOS PARA EDUCACIÓN INFANTIL
- COMO SE CHAMA. Aprender as vogais completando palabras
- A WEB DE ANTONIA ORTEGA. Recursos para Educación Infantil e para NEAE
- ABCdario
- XOGOS HENBEA ON LINE: Memories, simetrías de caras, vestir nenos e nenas, ...
- PORTAIS TEMATICOS E RECURSOS VARIOS
- Versión dixital das regretas de Cuisenaire
- XOGO INTERACTIVO moi práctico para traballar no EDI e a dactilopintura
- Conceptos básicos: diante-detrás, aberto-pechado, etc.
- Xiogos Fisher-price on line para traballar recoñecemento de sons, igual-diferentes, memoria, manexo do rato coloreando,...
- Memory de parellas
- Reláxate movendo o rato
- Xogo on line para aprender a mover o rato
- Move o rato e medrarán flores
- Aplicación flash para coordinar o clic e o movemento do rato
- Aprender a mover o rato evitando que as nubes cubran a pantalla
- Xogos CINCOPATAS
- Cazador de arañas: xogo para traballar o "click" co rato
- Flash de identificación de figuras xeométricas iguais
- Aplicación flash para iniciarse na escritura dos nomes de figuras xeométricas
- Recoñecer formas xeométricas básicas
- Identificar siluetas de obxectos
- Actividade flash de identificación de figuras polo contorno (percepción visual)
- Actividade flash de seriacións
- Xogo flash para identificar as vogais
- Actividades JCLIC: Lóxica, números, orientación, figuras.
- APRENDER AS VOGAIS Actividades Flash
- LETRAS, PALABRAS coñecer as letras, formar palabras, como escribir cada letra
- RECURSOS DIVERSOS PARA EI
- APRENDER AS LETRAS
- PUZZLES INTERACTIVOS EN INGLÉS
- COÑECER AS CORES
No hay comentarios:
Publicar un comentario